تاثیر رنگ ها در فضاهای داخلی

استفاده از هر فام رنگی در محیط کار و زندگی تاثیرات روحی و روانی خاصی به دنبال خواهد داشت. علاوه بر پیام خاص هر رنگ افراد مختلف تاثیرات مختلفی از رنگ های مختلف می گیرند که در نتیجه روحیه و سرشت متفاوت افراد است که از آن با نام سلیقه یاد می شود. سلایق مختلف در کنارهم هارمونی و هماهنگی زیبایی به زندگی انسان می بخشد. اما با این همه، داشتن اطلاعاتی در مورد رنگ ها برای انتخاب مناسب ترین گزینه برای فضای مورد نظرتان خالی از لطف نیست پس از شما دعوت می کنیم تا در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

 

 

رنگ آبی

ترکیب رنگ آبی با رنگ زرد مانند ترکیب هر دو رنگ مکمل دیگری، بسیار جذاب خواهد بود (بله، می دانیم که مکمل آبی نارنجی است ولی زرد هم مکمل آبی تلقی می شود. زیاد به ما خرده نگیرید!) اما در استفاده از این دو رنگ دقت کنید که در آخر ، منزلتان چیزی شبیه به پرچم سوئد از کار در نیاید.

آبی در ترکیب با رنگ صورتی روشن، سبز نعنایی و آبی آسمانی حس آرامش خوبی ایجاد می کند از اینرو برای استفاده در اتاق خواب خصوصا اتاق خواب کودکان بسیار مناسب است. آبی رنگی محافظه کارانه و متعادل است به همین دلیل پرکاربردترین رنگ در فضاهای اداری است. معمولا برای سرویس های بهداشتی نیز از فام های روشن آبی استفاده می شود. بسیاری از زیبایی های ذاتی طبیعت همچون آسمان و دریا به رنگ آبی است و حس تازگی و سلامت را به انسان القا می کند (البته یک استثنا هم در این مورد وجود دارد ، نیسان آبی! )

 

 

رنگ بنفش

رنگ بنفش به رنگ سلطنتی معروف است و به همین علت در محیط خانه بیشتر در رنگ آمیزی اتاق خواب دختر خانم ها (سلاطین خانه) مورد استفاده قرار می گیرد. بنفش با ذات آرام و ملایم خود به طور گسترده در محیط های کار و آموزش استفاده می شود و تقریبا مهد کودکی نمی بینید که در آن رنگ بنفش به کار نرفته باشد. بنفش در کنار مکملش رنگ زرد، جذابیت دو چندانی ایجاد می کند از اینرو بنفش و زرد را در کنار زوج سفید و زرشکی می توان از موفق ترین و پرکاربردترین زوج رنگ ها در طراحی داخلی و دکوراسیون دانست.

 


رنگ نارنجی

نارنجی رنگی ضد افسردگی است. پر از انرژی و شور است و به همین دلیل در محیط های زندگی افراد سالمند به وفور استفاده می شود. نارنجی فضا را مهیج و شاداب و در انسان حس قدرت را بیدار می کند. در محیط نارنجی عصبیت از بین می رود و افراد در کنار هم احساس نزدیکی بیشتری می کنند. برای فضاهای عمومی نارنجی گزینه مناسبی است. فست فودی با محیطی به غیر از نارنجی سراغ دارید؟ اگر که جوابتان مثبت است به زودی شاهد تغییر رنگ آن خواهید بود.

 

 

رنگ صورتی

صورتی رنگی آرامش بخش است. این رنگ نماد دختر بچه هاست. بسیاری از لوازم دخترانه به این رنگ ساخته می شود. از این رو چندان مورد پسند آقایان نیست و بسیاری از آنان تنها صورتی مورد علاقه شان پلنگ صورتی بوده و بس. پس چنانچه قصد دارید از رنگ صورتی در فضای خانه استفاده کنید آن را با شکلاتی یا نسکافه ای ترکیب کنید تا احساس صمیمیت و آرامش بیشتری را تجربه کنید.

 

 

رنگ سبز

در مورد رنگ سبز می توان گفت که واقعا زیباست. کسی را پیدا نمی کنید که با دیدن رنگ سبز به وجد نیاید. سبز رنگ شکوفایی و سرزندگی است و با تمامی رنگ ها به خوبی ترکیب می شود. ترکیب رنگ سبز با نقره ای احساس بی نظیری از رفاه و آرامش به ارمغان خواهد آورد و در ترکیب با زرد، بنفش و صورتی محیطی ایمن و شاداب خواهد ساخت که می توانید ساعت ها در آن با آرامش به تمدد اعصاب بپردازید. اما مانند هر رنگ دیگری سعی کنید در استفاده از سبز زیاده روی نکنید. رنگ سبز یکپارچه، نور محیط را تحت تاثیر قرار داده و برای فضاهای فروشگاهی مناسب نیست.

 

 

رنگ قهوه ای

در نظر مردم ایران رنگ های اصلی عبارتند از قهوه ای و خانواده. تا چند سال پیش شما مبلمانی خارج از فام قهوه ای یا کرم اصلا پیدا نمی کردید. ولی به هر حال رنگ قهوه ای همیشه مد بوده و خواهد بود. این رنگ در ترکیب با رنگ های زرد، سفید و صورتی ثبات و آرامش را القا می کند و برای استفاده در محیط منزل بسیار مناسب است.

 


رنگ مشکی

مشکی در رنگ آمیزی فضای داخلی کارایی چندانی ندارد مگر در سقف های دکوراتیو و اکسپوز گالری ها یا شوروم ها. مشکی اگر با قرمز ترکیب شود زیبایی خاصی خواهد داشت ولی از این ترکیب در منزل خود استفاده نکنید اگر که نمیخواهید منزلتان شبیه به معبد شائولین شود. این رنگ به دلیل خنثی بودن با هر رنگی ترکیب خواهد شد و اگر می خواهید چیزی را بی توجه نشان دهید از مشکی مات استفاده کنید. مشکی را معمولا در ترکیب با رنگ های متالیک مثل نقره ای، طلایی، مسی به کار می برند تا جلوه بیشتری داشته باشد. مشکی در رنگ کف پوش منزل مناسب است و ظاهر زیبایی به آشپزخانه می دهد. رنگ مشکی در ترکیب شطرنجی با سفید فضا را بزرگتر نشان می دهد و باعث جلب توجه به سایر اجزا می شود.

 

 

رنگ زرد

رنگ زرد نماد شادی و انرژی است. از رنگ زرد مایل به طلایی برای فضای ناهارخوری استفاده کنید چرا که اشتهای شما را برخواهد انگیخت. زرد نباتی برای اتاق نوزاد و زرد لیمویی برای اتاق نوجوانان مناسب است. زرد رنگ مثبتی است که حافظه را تقویت می کند وبه مطالعه کمک می کند. آبی و زرد بهترین ترکیب رنگ است و زرد و سفید محیط را تمیز نشان خواهد داد.

 

 

رنگ قرمز

رنگ قرمز رنگ شور و هیجان و جشن است. اگر در دکوراسیون منزل از رنگ قرمز استفاده می کنید بهتر است آن را به صورت پراکنده استفاده کنید. اگر دیوارها را قرمز کنید محیط بسته تر به نظر می رسد و حس صمیمیت ایجاد می شود. اگر از رنگ قرمز در اتاق خوابتان استفاده کنید به زودی دچار اختلالات خواب خواهید شد چرا که قرمز آرامش و خواب را از شما خواهد گرفت. رنگ قرمز در مرکز توجه است و چشم را وادار به تماشا می کند. رنگ قرمز به خوبی نور را از پوست منعکس می کند و از اینرو در محل آرایش و اتاق پرو مناسب است. رنگ قرمز در اتاق پذیرایی و ناهارخوری نیز بازخورد خوبی دارد. قرمز باعث افزایش فشارخون، بالا رفتن تنفس، پرخاشگری و خشم می شود و قرمز تیره اعتماد به نفس را افزایش می دهد و در کل رنگ پرحرارتی است. 

 

 
نظرات
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :